Ebretti 518 actieradius test 17 augustus 2013

Aanleiding

Afgelopen week heeft Ebretti Nederland voor de derde maal de accu’s van mijn Ebretti 518 vervangen. Deze huidige set is een tijdelijke set daar Ebretti Nederland deze accu’s eind September gaat vervangen door een nieuw merk/type accu’s. Ik weet niet of deze 4e set nieuwe of gebruikte accu’s zijn en ook het type is nog niet bekend (dat hoop ik te horen als deze accu’s in September worden omgewisseld) maar dat maakt voor deze actieradius test voorlopig niet uit.

Zie deze pagina voor de actieradius test van 13 juli 2013 met de oude accu’s, of deze pagina voor het hoofdartikel.

Gegevens

model: Ebretti 518
type accu: …. ????
aanschaf Ebretti: 22 oktober 2011
huidige kilometerstand: 4903 km / 17 augustus 2013
vervanging accu’s: (plaatsing 2e set) 8 december 2011
vervanging accu’s: (plaatsing 3e set) 3 oktober 2012
vervanging accu’s: (plaatsing 4e set) 12 augustus 2013
datum test: 17 augustus 2013
leeftijd accu’s (4e set): 1 week
aantal x opgeladen: 1
aantal x mee gereden: 1
totaal gereden afstand (voor aanvang test): 14.3 km
laadgewicht/belasting: 94 kg
bandenspanning voor/achter: 3 bar / 3 bar

* De Ebretti staat thuis in de garage continue aan de acculader, bij mijn werkgever staat de Ebretti overdekt maar niet aan een acculader.

Test

Om de status van de accu’s te contoleren heb ik deze middag (17 augustus 2013) mijn Ebretti 518 getest door de vol opgeladen accu’s (laadtijd 20 uur) geheel leeg te rijden. Hiervoor heb ik eerst de gebruikelijke rit vanaf mijn woning naar mijn werk gemaakt (voor de rit naar huis heb ik een alternatieve route genomen). Daarna heb ik in de buurt diverse rondjes gereden totdat optrekken en wegrijden met de Ebretti niet meer mogelijk was. Voor het registreren van de gereden afstand gebruik ik zowel de kilometerteller op de Ebretti als mijn Garmin Oregon 450 GPS (GPS heeft de gehele rit geregistreerd, zie ook de kaart onderaan). Het verschil met een normale werkdag is dat de Ebretti bij aankomst op mijn werk normaal gemiddeld 10 uur stil staat alvorens aan de terugrit te beginnen.

De gereden afstand was volgens de kilometerteller 30.1 km en volgens mijn GPS 29.9 km, een verwaarloosbaar verschil. De kilometerstand bij vertrek was 4918.0 km en bij aankomst thuis 4948.1. Ondanks dat ik nu 30.1 km had gereden geeft de accuspanningsmeter bij optrekken nog steeds 3 streepjes aan.

Na thuiskomst heb ik diverse rondjes in de buurt gereden tot het rode lampje begon te knipperen (kilometerstand 4968.0). De totaal gereden afstand die middag was inmiddels opgelopen tot 50.0 kilometer. Vanaf dit punt ben ik voorzichtig huiswaart gekeerd maar al na 2.8 km sloeg de moter af (de stroomtoevoer wordt dan automatisch verbroken), de totale afstand was opgelopen tot 52.8 km.

Door hierna stapvoets te rijden kon ik nog net de 300 meter naar huis rijden. De totale afstand is nu opgelopen tot 53.1 kilometer (kilometerstand 4971.1).

Conclusie

Deze (waarschijnlijk nieuwe) accu’s heeft de Ebretti een actieradius van 50.0 kilometer. Door hierna rustiger weg te rijden loopt de actieradius op tot 52.8 kilometer. Na 52.8 kilometer kan je nog slechts enkele meters stapvoets rijden.

actieradius: 50.0 kilometer

Verantwoording

Deze test is een momentopname en zal niet voldoen aan enig criteria welke aan een officiele test worden verbonden. Niettemin geeft deze test mij een indicatie van de huidige actieradius van mijn Ebretti 518. Ik zal deze test de komende maanden herhalen en zo proberen om het verloop van de accuprestaties in beeld te brengen.

Route

Hieronder zie je de gereden route (originele begin en eindpunt zijn om privacyredenen aangepast).

[map style=”width: 725px; height:500px; margin:0px 0px 00px 0px; border: 1px solid black;” maptype=”OSM” elevation=”yes” gpx=”/wp-content/uploads/ebretti518/20130817_Test.gpx”]

Weer

Omdat het weer (temperatuur, windkracht) een rol spelen in de maximale actieradius vind je hieronder het weerbeeld van 17 augustus 2013 (bron www.knmi.nl):

Vandaag en morgen
Toenemende bewolking en enkele buien. Van het westen uit wordt de bewolking dikker en in het westen en noorden valt soms regen. In het binnenland komen eerst nog enkele buien voor, maar in het zuidoosten is het eerst nog droog met opklaringen. De westelijke wind is zwak tot matig. In de loop van de avond draait de wind overal weer naar het zuidwesten.