Ebretti 518 actieradius test 13 juli 2013

Aanleiding

Afgelopen week (9 juli 2013) gaf de stroommeter (accu capaciteitsmeter is volgens mij de juiste benaming) bij thuiskomst spontaan twee streepjes minder aan. Kwam ik de afgelopen 9 maanden steeds met 3 volle streepjes thuis, vanaf dinsdag gaf de stroommeter nog maar 1 streepje aan. Gezien mijn eerdere ervaring met de Ebretti accu’s (3e accuset in 18 maanden tijd) gingen bij mij de alarmbellen rinkelen. De accu’s zouden toch niet weer kapot zijn? Gelukkig heb ik van mijn huidige accuset alle informatie per rit nauwkeurig bijgehouden (zie het hoofdartikel voor deze gegevens).

Gegevens

model: Ebretti 518
type accu: Silicium loodaccu 4 x 12V/33Ah
aanschaf Ebretti: 22 oktober 2011
huidige kilometerstand: 4835 km / 13 juli 2013
vervanging accu’s: (plaatsing 2e set) 8 december 2011
vervanging accu’s: (plaatsing 3e set) 3 oktober 2012
datum test: 13 juli 2012
leeftijd accu’s (3e set): 9 maanden
aantal x opgeladen: 88
aantal x mee gereden: 88
totaal gereden afstand (voor aanvang test): 1936 km
laadgewicht/belasting: 94 kg

* De Ebretti staat thuis in de garage continue aan de acculader, bij mijn werkgever staat de Ebretti overdekt maar niet aan een acculader.

Test

Om de status van de accu’s te contoleren heb ik deze middag (13 juli 2013) mijn Ebretti 518 getest door de vol opgeladen accu’s (laadtijd 20 uur) geheel leeg te rijden. Hiervoor heb ik eerst de gebruikelijke rit vanaf mijn woning naar mijn werk gemaakt (en natuurlijk weer terug naar huis). Daarna heb ik in de buurt diverse rondjes gereden totdat optrekken en wegrijden met de Ebretti niet meer mogelijk was. Voor het registreren van de gereden afstand gebruik ik zowel de kilometerteller op de Ebretti als mijn Garmin Oregon 450 GPS (GPS heeft de gehele rit geregistreerd, zie ook de kaart onderaan). Het verschil met een normale werkdag is dat de Ebretti bij aankomst op mijn werk normaal gemiddeld 10 uur stil staat alvorens aan de terugrit te beginnen.

Ook vandaag gaf de stroommeter bij thuiskomst weer 1 streepje aan. De gereden afstand was volgens de kilometerteller 21.9 km en volgens mijn GPS 21.8 km. De kilometerstand bij vertrek was 4835.2 km en bij aankomst thuis 4857.1 km.

Na thuiskomst heb ik diverse rondjes in de buurt gereden totdat de Ebretti bij optrekken afsloeg (de stroomtoevoer wordt dan automatisch verbroken) en het rode lampje begon te knipperen (kilometerstand 4864.4). De totaal gereden afstand die middag was inmiddels opgelopen tot 29.2 kilometer. Vanaf dit punt was “normaal” optrekken niet meer mogelijk en daalde de snelheid tot 25 km/uur.

Door hierna steeds zeer rustig op te trekken kon ik nog 8.8 kilometer verder rijden. De totale afstand is nu opgelopen tot 38 kilometer (kilometerstand 4873.2). Vanaf dit punt was alleen nog stapvoets rijden mogelijk.

Conclusie

Met mijn 9 maanden oude Silicium loodaccu’s (4 x 12V/33Ah) heeft de Ebretti een actieradius van 29.2 kilometer. Door hierna rustiger weg te rijden loopt de actieradius op tot 38 kilometer. Na 38 kilometer kan alleen nog stapvoets gereden worden.

actieradius: 29.2 kilometer

Verantwoording

Deze test is een momentopname en zal niet voldoen aan enig criteria welke aan een officiele test worden verbonden. Niettemin geeft deze test mij een indicatie van de huidige actieradius van mijn Ebretti 518. Ik zal deze test de komende maanden herhalen en zo proberen om het verloop van de accuprestaties in beeld te brengen.

Route

Hieronder zie je de gereden route (originele begin en eindpunt zijn om privacyredenen aangepast).


 

Weer

Omdat het weer (temperatuur, windkracht) een rol spelen in de maximale actieradius vind je hieronder het weerbeeld van 13 juli 2013 (bron www.knmi.nl):

Vandaag en morgen
Brede opklaringen, in het noorden meer bewolking. Er zijn brede opklaringen. In het noordelijk kustgebied blijven de wolkenvelden hardnekkig aanwezig. Het blijft overal droog. De temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden, in het noordelijk kustgebied blijft het met een graad of 17 beduidend frisser. De noordelijke wind is zwak tot matig, kracht 3 of minder.

2 thoughts on “Ebretti 518 actieradius test 13 juli 2013

  1. Beste Michel,

    Fijn om al je ervaringen te lezen. Binnenkort krijg ik een Ebretti 318 en ben wat aan ’t rond googelen om wat ervaringen te lezen. De daadwerkelijke actieradius lijkt me altijd wel een punt van zorg, zo zeker ook bij jou. Klopt het dat al je ervaring gebaseerd is op de geleverde AGM accu’s of heb je ook ervaring op kunnen doen met de LiPo accu’s die Ebretti levert ?

    • Klopt, de dealer heeft mij tzt de AGM accu’s aangeraden. Ik heb alleen tijdens de twee testritten voor aanschaf met de LiPo accu’s gereden. Deze scooter was wat feller en ging wat harder (maar dan zal waarschijnlijk eerder aan de afstelling van de controller liggen). Momenteel rij ik met tijdelijke accu’s, echter geen idee van de soort. Eind september worden er vanuit de garantie een nieuw type (of merk) accu’s ingezet. Op de pagina van mijn 2e accuradius test vertel ik daar tzt meer over.

      Alvast veel plezier van/met je nieuwe aanschaf!

Reacties zijn gesloten.