Cannondale accutest 2018

Ik wil graag weten hoe goed de accu’s van mijn Cannondale nu werkelijk zijn. De nog af te leggen afstand volgens het display is verre van betrouwbaar en hoeveel kilometer kan ik nu op mijn Cannondale rijden voordat de accu’s geheel leeg zijn. Jaarlijks zal ik daarom de accu’s van mijn fiets leeg rijden en deze informatie met jullie delen. Vandaag, 20 augustus 2018, is het tijd voor al weer de vijfde accutest. Met de Cannondale (en accu) is de afgelopen 5 jaar inmiddels 13.600 km gefietst. Voor de test wordt gefietst in de ondersteunstand “Turbo” met een gemiddelde snelheid tussen de 25 en 27 km/uur.

Overzicht:

testjaar    bereik
2018    43
2017    52
2016    46
2015    50
2014    52

De test van dit jaar ligt weer in lijn met het verloop vanaf 2014. Ieder jaar lijken de accu’s zo’n 3 a 4 kilometer minder te presteren. De test van 2017 lijkt hierdoor een positieve uitzondering.

Details:

Leeftijd accu’s:    +/- 5 jaar (aanschaf november 2013)
Fietsondersteuning:    Turbo (hoogste stand)
Totaal afgelegde afstand:    13.600 km
Type accu :    Bosch PowerPack 300Wh
Accu bereik tijdens test:    43 km

Resultaten:

afstand    bereik
0    49
5    38
10    40
15    35
20    26
25    15
30    15
35    10
40    2
42.3    0
43.1    geen trapondersteuning meer

Het gelijke bereik bij 25 en 30 kilometer is te verklaren door de beklimming en de afdaling aan aan de rand van de Posbank (Bovenallee en Beekhuizenseweg tussen Velp en Rozendaal).

Cannondale accutest 2017

Ik wil graag weten hoe goed de accu’s van mijn Cannondale nu werkelijk zijn. De nog af te leggen afstand volgens het display is verre van betrouwbaar en hoeveel kilometer kan ik nu op mijn Cannondale rijden voordat de accu’s geheel leeg zijn. Jaarlijks zal ik daarom de accu’s van mijn fiets leeg rijden en deze informatie met jullie delen. Vandaag, 7 augustus 2017, is het tijd voor al weer de vierde accutest. Het totale bereik in 2014 was 51,8 kilometer, in 2015 50.3 km en in 2016 (heuvelachtig terrein) 46 km. Met de Cannondale (en accu) is de afgelopen 4 jaar inmiddels zo’n kleine 10.500 km gefietst.

Details:

Leeftijd accu’s:    +/- 4 jaar (aanschaf november 2013)
Fietsondersteuning:    Turbo (hoogste stand)
Totaal afgelegde afstand:    10.500 km
Type accu :    Bosch PowerPack 300Wh
Accu bereik tijdens test:    52 km

Resultaten:

afstand    bereik
0    54
5    48
10    34
15    31
20    33
25    30
30    21
35    18
40    11
45    8
50    3
51.9    0
52.7    geen trapondersteuning meer

Uit de uitkomst van de 2017 test lijkt op te maken dat het resultaat dit jaar erg vergelijkbaar is met 2015. 2016 is dan ivm het meer heuvelachtige terrein toch een uitzondering geweest. De accu’s gaan minder snel achteruit dan dat ik had verwacht.

Cannondale accutest 2016

Ik wil graag weten hoe goed de accu’s van mijn Cannondale nu werkelijk zijn. De nog af te leggen afstand volgens het display is verre van betrouwbaar en hoeveel kilometer kan ik nu op mijn Cannondale rijden voordat de accu’s geheel leeg zijn. Jaarlijks zal ik daarom de accu’s van mijn fiets leeg rijden en deze informatie met jullie delen. Vandaag, 17 augustus 2016, is het tijd voor al weer de derde accutest. Het totale bereik in 2014 was 51,8 kilometer en in 2015 50.3 km. Met de Cannondale (en accu) is de afgelopen 3 jaar inmiddels zo’n kleine 8000 km gefietst.

Omdat temperatuur en windkracht van invloed zijn op de prestaties van de accu probeer ik jaarlijks de omstandigheden redelijk uniform te houden.

Resultaten:

afstand    bereik
0    51
10    32
15    21
20    26
25    13
30    20
35    8
44.6    0
45.7    geen trapondersteuning meer

Dit jaar een kleine 5 km minder bereik dan in 2015 en een afname van 6 km ten opzichte van 2014. Natuurlijk is het een andere route, Arnhem Noord en de Veluwezoom zijn heuvelachtiger dan het rivierenland maar ik had toch stiekem gehoopt op een kleinere afname.

Cannondale accutest 2015

Ik wil graag weten hoe goed de accu’s van mijn Cannondale nu werkelijk zijn. De nog af te leggen afstand volgens het display is verre van betrouwbaar en hoeveel kilometer kan ik nu op mijn Cannondale rijden voordat de accu’s geheel leeg zijn. Jaarlijks zal ik daarom de accu’s van mijn fiets leeg rijden en deze informatie met jullie delen. Vandaag, 13 augustus 2015, is het tijd voor al weer de tweede accutest. Het totale bereik in 2014 was 51,8 kilometer. Afgelopen winter had ik het idee dat het bereik van de accu’s behoorlijk afgenomen was, deze tweede test zal uitwijzen of deze gedachte klopt.

Omdat temperatuur en windkracht van invloed zijn op de prestaties van de accu probeer ik jaarlijks de omstandigheden redelijk uniform te houden.

Resultaten:

afstand    bereik
0    50
19    22
39.6    13
49.3    0
50.3    geen trapondersteuning meer

Deze uitkomst had ik niet verwacht, In een jaar tijd is het bereik maar 1.5 kilometer minder geworden. Deze kleine afname kan, naast slijtage van de accu net zo goed door andere weersomstandigheden (er staat vandaag iets meer wind dan afgelopen jaar) of iets meer klimmen en dalen veroorzaakt zijn.

Cannondale accutest 2014

Ik wil graag weten hoe goed de accu’s van mijn Cannondale nu werkelijk zijn. De nog af te leggen afstand volgens het display is verre van betrouwbaar en hoeveel kilometer kan ik nu op mijn Cannondale rijden voordat de accu’s geheel leeg zijn. Jaarlijks zal ik daarom de accu’s van mijn fiets leeg rijden en deze informatie met jullie delen. Vandaag, 5 mei 2014, is het dan eindelijk zo ver, de eerste accutest gaat starten.

Omdat temperatuur en windkracht van invloed zijn op de prestaties van de accu probeer ik jaarlijks de omstandigheden redelijk uniform te houden.

Resultaten:

afstand    bereik
0    59
5    39
13.7    29
29.6    41
36.1    14
51.4    0
51.8    geen trapondersteuning meer

De eerste 14 kilometer had ik de wind tegen waardoor het totale bereik snel afneemt. Tussen kilometerstand 14 en 30 had ik de wind in de rug waardoor het totale bereik weer fors toeneemt. Kilometerstand 30 tot 36 zijn de bruggen bij Nijmegen en een stuk door de binnenstad waar veel klimmen en dalen in zit (Waalkade versus binnenstad).

Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid Batterij

Gezien de ellende met de accu’s van mijn Ebretti 518 snorscooter ga ik deze Bosch batterij vanaf het begin goed in de gaten houden. Wekelijks zal ik noteren met hoeveel kilometer in reserve ik thuis kom na mijn rit van nog geen 21 km.

Tijdens het fietsen rijd ik voornamelijk met de hoogste trapondersteuning, de “turbo” stand, in druk stedelijk gebied schakel ik terug naar de “sport” stand.

De gemiddelde actieradius na thuiskomst:

2015

week 9 21

2014

week 48 22
week 47 28
week 46 27
week 45 29
week 44 20
week 43
week 42 28
week 41 15
week 40 29
week 39 28
week 38 26
week 37 31
week 36 29
week 35 26
week 34
week 33
week 32
week 31
week 30
week 29
week 28 28
week 27 26
week 26 27
week 25 33
week 24 27
week 23 26
week 22 21
week 21 28
week 20 22
week 19 25
week 18 29
week 17 32
week 16 27
week 15 23
week 14 fiets in reparatie
week 13 25 km
week 12 20 km
week 11 22 km
week 10 26 km
week 9 fiets in reparatie
week 8 fiets in reparatie
week 7 24 km
week 6 20 km
week 5 23 km
week 4 27 km
week 3 27 km
week 2 24 km
week 1 fiets in reparatie

2013

week 52 fiets in reparatie
week 51 28 km
week 50 27 km
week 49 23 km
week 48 26 km

Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid

Na twee jaar op mijn elektrische snorscoorter (Ebretti 518) te hebben gereden heb ik besloten deze in te ruilen voor een elektrische fiets. Directe aanleiding was het faillissement van Ebretti Europa en de vele accuproblemen welke ik met mijn Ebretti heb mogen ondervinden. Tijdens de orientatie voor mijn elektrische snorscooter (2 jaar geleden) had ik al gekeken naar een sportieve elektrische fiets maar deze was destijds maar in één framemaat leverbaar. Te klein voor mijn lengte. Bij mijn bezoek aan Zoevers in Lent in Augustus 2013 zag ik de Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid voor het eerst staan. Een sportieve fiets van een gerenomeerd merk.

De aanschaf van mijn Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid

Bij vernemen van het nieuws dat Ebretti Nederland door de rechtbank failliet was verklaard was voor mij duidelijk dat mijn snorscooter een afgesloten verhaal was. Ik heb in oktober bij Zoevers in Lent een testrit gemaakt op een Govecs Go! 1.2 elektrische snorscooter en op de Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid.
Mijn eerste indruk van de Govecs was prima, de scooter rijdt sportief en heeft een goede topsnelheid. Alleen het prijskaartje is aan de stevige kant. De Cannondale rijdt ook heel prettig en door de krachtige trapondersteuning fietste ik moeiteloos de waalbrug bij Nijmegen op. Ook de rit door het centrum van Nijmegen en over de Waalkade (flink klimmen en dalen) verliep eigenlijk moeiteloos. Ook het prijskaartje van de Cannondale is fors.

De beslissing om te kiezen voor de Govecs of de Cannondale koste wat tijd. Uiteindelijk heb ik voor de Cannondale gekozen. Ik wilde wat meer gaan bewegen en dan is een fiets een logische keuze. Daarnaast is een snorfiets in de winter door het stilzitten best wel koud. Ook zit ik op een snorfiets, door mijn lengte, best wel diep waardoor ik soms wat last van mijn rug kreeg. Tot slot speelde mee dat je op een fiets hoger zit en daardoor meer overzicht over het verkeer hebt. Begin november heb ik de bestelling geplaatst en 23 november 2013 heb ik mijn Ebretti ingeleverd en de Cannondale mee naar huis genomen.

Het rijden op de Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid

Afgelopen vrijdag (29 november 2013) heb ik mijn eerste rit woon-werkverkeer op mijn Cannondale gemaakt. De fiets rijdt heel prettig en ik haalde moeiteloos een constante snelheid van 26.5 km/uur. De totale reistijd over de 10.2 km was iets meer dan een half uur. Vreemd genoeg net iets korter dan de reistijd op mijn snorscooter was. De verklaring hiervoor zit denk ik in het iets kortere traject (ik kan bijna een kilometer afsnijden door de trap ipv het fietspad richting de Andrej Sacharovbrug te nemen), het sneller kunnen nemen van kruispunten (meer overzicht omdat je hoger zit) en door de grotere wendbaarheid iets minder vaak voor het stoplicht te blijven wachten.

De ondersteuning van de Bosch middenmotor is prima maar ik moet er nog wel even aan wennen. Soms begrijpen wij elkaar nog niet. Zo zou de motor wat meer ondersteuning mogen geven bij het wegrijden (bv stoplicht) en het is mij nog niet geheel duidelijk bij welke trapasbelasting de motor ondersteuning gaat geven. Op de terugweg, met een flinke wind tegen, had hij net wat meer mogen ondersteunen. Misschien komt dit ook omdat ik op dat moment al op een gemiddelde snelheid van iets boven de 25 km/uur zat en dat bij een lagere snelheid de ondersteuning groter wordt.

Als ik eenmaal op snelheid ben dan trapt de fiets bij 26.9 km/uur nog zo licht dat je het gevoel hebt nog sneller te willen gaan rijden. Echter, van de 9 versnelling, rijd je dan al in het zwaarste verzet en is opschakelen niet meer mogelijk. Harder trappen kan wel maar de trapondersteuning stop bij 27 km/uur. Misschien maar goed ook want eigenlijk denk ik dat nog sneller fietsen de veiligheid niet ten goede komt.

Begrenzing

Wat speurwerk op internet leert dat, net als bijna alle elektrische fietsen, de Cannondale inderdaad bij 27 km/uur begrenst is. Volgens de wet mag een elektrische fiets geen trapondersteuning bieden boven de 25 km/uur. Geeft de elektrische fiets wel trapondersteuning boven de 25 km/uur dan valt deze onder de categorie snorfiets of bromfiets en dien je hiervoor een brommerrijbewijs, verzekering en kenteken in je bezit te hebben.

Overigens zijn er apparaatjes verkrijgbaar (niet zelf getest) om de Bosch motor voor de gek te houden. Hiermee zijn snelheden tot 45 km/uur mogelijk. Bedenk wel dat deze snelheden (zonder rijbewijs, kenteken en verzekering) wettelijk niet zijn toegestaan en dat bij deze snelheid ook je verzekering waarschijnlijk niet zal uitbetalen.

50 km/uur

Vandaag, 6 januari 2014, waren de omstandigheden perfect, een stevige wind in de rug en een leeg fietspad vanaf de Andrej Sacharovbrug naar beneden. Ik besloot om wat extra aan te zetten. Bij 27 km/uur stopte de trapondersteuning maar redelijk eenvoudig trok ik op naar de 38 km/uur. Omdat het fietspad leeg was zette ik wat meer kracht en even later passeerde ik op de teller de 50 km/uur grens. Ondanks dat de fiets stabiel bleef vond ik dit wel snel genoeg en heb ik de fiets langzaam laten uitrollen. Deze snelheid zonder beschermende kleding en veiligheidshelm is niet aan te raden.

Sterke punten van de Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid

  • Stevige en stabiele fiets.
  • Goede wegligging.
  • Stoer uiterlijk.
  • Onderdelen van gerenomeerde merken.
  • Zeer goede trapondersteuning, ook helling op.

Zwakke punten van de Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid

Een zwak punt lijkt de kwaliteit cq degelijkheid van de diverse onderdelen (zie de paragraaf kwaliteit hieronder), daarnaast heb ik een aantal aandachtspunten cq verbeterpunten:

  • Accu alleen op te laden los van de fiets. Het steeds moeten meeslepen van de accu is vervelend (je hebt je handen er meer dan vol aan tesamen met je andere spullen).
  • Display geeft niet aan in welke versnelling je rijdt.
  • Het bereik (accu) wordt uit de losse pols aangegeven. Soms vertrek ik ’s ochtends met minder kilometers dan dat ik ’s avonds thuiskom.
  • Wordt geleverd zonder snelbinders en zonder zadeltasje met (zonder) kettingslot.
  • Trapondersteuning zou iets langer door mogen gaan (wettelijk niet toegestaan).
  • De loopondersteuning is te zwak om ondersteuning te bieden als je met de fiets een trap (met fietsgoot) oploopt.
  • Bij het optrekking zou de ondersteuning even wat krachtiger mogen zijn (en wat sneller mogen ingrijpen).

Kwaliteit / degelijkheid van de Cannondale Mavaro E-series 2 Ridgid

Niet alle onderdelen van mijn Cannondale zijn van uitmuntende kwaliteit, dat blijkt wel uit de lijst met reparaties in de eerste drie maanden (ik ben zuinig op mijn fiets, staat altijd binnen en er wordt netjes mee gereden dus daar kan het niet door komen). Ik begin mij af te vragen of er wel onderdelen op de fiets zitten die de eerste zes maanden niet kapot gaan:

  • 2 schakels fietsketting blokkeerde, ketting is inmiddels vervangen.
  • Remcylinder kapot (achterrem), rem is inmiddels vervangen.
  • Fietsstandaard gebroken, standaard is inmiddels vervangen.
  • Fietsketting gebroken, ketting is inmiddels vervangen.

De batterij

Gezien de ellende met de accu’s van mijn Ebretti 518 snorscooter ga ik deze Bosch batterij vanaf het begin goed in de gaten houden. Wekelijks zal ik noteren met hoeveel kilometer in reserve ik thuis kom na mijn rit van nog geen 21 km (ik fiets dan met de hoogste trapondersteuning).

Op deze pagina kan je het wekelijkse verloop van mijn accu zelf volgen.

Cannondale accutest

Jaarlijks wil ik het totale bereik van de accu van mijn Cannondale testen. Hieronder vind je de links naar de bijbehorende testpagina’s, inclusief gereden route.

Cannondale Accutest 2018
Cannondale Accutest 2017
Cannondale Accutest 2016
Cannondale Accutest 2015
Cannondale Accutest 2014

Problemen, defecten en reparaties

2016-09-30: De fiets heeft 14 dagen geleden een beurt gehad maar dat mag voor de ketting niet baten, vandaag wederom de ketting van het voorste tandwiel gelopen. Cannondale, hoe kunnen jullie zo’n fiets verkopen? Dat mag toch niet gebeuren?

2016-08-25: Verloor ik bijna een jaar geleden tijdens het fietsen mijn rechter crank, vandaag was de linker crank aan de beurt. Eerst weer het “bekende” geluid van een vallend metalen onderdeeltje. Ik dacht nog bij mijzelf zoiets hoorde ik ook toen mijn crank er af liep. Nog geen 10 meter verder begon de trapper onder mijn voet te wiebelen en vervolgens lag de crank half van de trapas. Crank weer op de trapas schuiven en dan maar rustig terugfietsen om de bout te zoeken. Gelukkig heb ik inmiddels een complete set imbussleutels in de fietstas zitten en na een kleine vertraging kom ik mijn reis weer vervolgen. Way to go Cannondale!

2016-06-16: Helaas vandaag weer de ketting er af. Netjes in de remmen voor een scherpe boch, trappers stil, voor de bocht terugschakelen en na de bocht weer rustig aanzetten met als gevolg dat de ketting er aan de voorkant afloopt.

2015-12-03: Zijn de problemen met de ketting bijna een jaar weggeweest, afgelopen middag liep de ketting er op het voorblad weer eens af. Houd je de trappers stil, schakel je netjes terug voor een scherpe bocht en wil je na de bocht weer vaart maken…. helaas, direct na het aanzetten van de trappers loopt de ketting er af.

2015-09-24: Cannondale blijft je verrassen, fiets ik vandaag vanuit mijn werk terug naar huis lijkt het plotseling alsof ik wat kleine onderdelen op de grond hoor vallen. En ja hoor, nog geen 5 meter verder valt de rechter crank inclusief trapper op de grond. Ik heb van mijn leven nog nooit een trapper of complete crank verloren maar Cannondale krijgt het weer voor elkaar. Omdat het al donker werd was het boutje niet meet te vinden. Gelukkig kon ik de crank er weer opschuiven en vervolgens rustig verder naar huis fietsen. De andere dag heb ik nog even op de plaats delict gezocht, de uitgelopen bout kunnen terugvinden en later thuis kunnen terugzetten. Vanaf nu heb ik dus weer een extra imbussleutel in mijn fietstas zitten.

2015-01-27: Vandaag is het voorste tandwiel gratis vervangen ivm het veelvuldig aflopen van de ketting. Hiermee is het probleem gelukkig verholpen, tot nu aan toe (september 2015) is de ketting er niet meer afgelopen.

2014-12-01: Cannondale schaam je, vandaag weer de ketting er afgelopen bij het voorste tandwiel, fiets je op een rechte asfaltweg, wil je een tandje zwaarder schakelen, hou je netjes de trappers stil, schakel je terug, zet je langzaam weer aan en jawel, ligt de ketting er opnieuw naast. Gelukkig heb ik nu wel standaard de juiste imbussleutel in de fietstas dus daar gaan we weer, rustig plekje opzoeken, boutjes losdraaien, behuizing wegnemen en ketting weer op het tandwiel leggen, behuizing terugplaatsen en met twee vieze handen weer op weg naar mijn werkgever.

2014-10-09: Vloog afgelopen week de ketting er weer eens af, sinds maandag kraakt de fiets weer bij de trapas. Dacht ik eerst nog dat dit misschien zou komen door het demonteren en monteren van de kettingbehuizing, een bezoekje aan Zoevers leert dat het wederom de metalen ring in de aandrijfbehuizing was. Het zelfde probleem dus als eind mei. Nadat de ring weer van nieuw smeermiddel was voorzien is het probleem opgelost.

2014-10-04: Vandaag wederom problemen met de ketting, na net een kleine kilometer gefietst te hebben vliegt bij het schakelen de ketting er bij het voorste tandwiel af. Om een voor mijn niet te begrijpen reden kan je de ketting er alleen weer opleggen door eerst de behuizing rondom het tandwiel te verwijderen. Nu heb ik standaard al 2 imbussleutels bij mij maar natuurlijk heb je voor de behuizing net weer een andere maat nodig. Gelukkig was ik in de buurt van Roadrunner Motoren en waren de medewerkers van de werkplaats zo vriendelijk om mij even te helpen met het demonteren en het monteren van de behuizing. Voor Cannondale wederom een slechte beurt vandaag.

2014-09-09: Het spartbord van het voorwiel hangt los aan de voorvork en loopt tegen het voorwiel aan, bij nadere inspectie blijkt het spartbord los te zijn geschoten bij de ophanging naast de wielnaaf. Met behulp van een imbussleutel kan ik 5 minuten later en 2 vieze handen rijker alsnog wegfietsen.

2014-09-01: De controller had vandaag kuren, gaf bij het wegrijden heel lang als snelheid 0 km/uur aan. Na een poosje gaf de controller even de juiste snelheid aan om vervolgens constant te verspringen tussen de 4 en de 30 km/uur. Dit had als bijkomend effect dat (omdat de controller een te lage snelheid aangaf) de begrenzing ook niet in werking trad. Hoe snel ik ook fietste, de controller bleef de aandrijving aansturen en kracht leveren. Minder positief was dat op andere momenten de ondersteuning in zijn geheel terugviel om even later weer in werking te treden. Een snelle blik op mijn achterwiel leerde mij dat de sensor op de spaak scheef stond (bijna 90 graden gedraaid). Na het rechtzetten van de sensor rijdt de fiets weer als vanouds.

2014-05-30: Ongeveer 14 dagen geleden begon mijn fiets te kraken bij de trappers. In het begin alleen met warm weer en als ik stevig doortrapte, de laatste dagen ook bij minder stevige belasting. Het krakende geluid begint steeds na enige kilometers. Vandaag met de fiets naar Zoevers terug geweest alwaar ze een metalen ring in de aandrijfbehuizing opnieuw van vet hebben voorzien. Volgens Zoevers is dit een bekend euvel, zodra de ring te droog wordt begint deze een krakend geluid te produceren.

2014-03-28: Halfverwege de rit naar mijn werk loopt de fietsketting er bij de trapas af, balen maar met wat moeite (en twee vieze handen) kreeg ik de ketting er weer op. Helaas na twee twee trappen vloog de ketting er weer af, ditmaal finaal door het midden gebroken. Dit is dan de ketting die 3 maanden geleden vervangen is omdat de vorige ketting vast sloeg. Gelukkig kon ik de ANWB inschakelen maar al met al toch een uur later op mijn werk dan dat de bedoeling was. Ik krijg steeds minder vertrouwen in het merk Cannondale.
2014-04-02: Vandaag wederom met de fiets naar Zoevers gereden, dit maal voor het vervangen van de tijdelijke fietsketting (ANWB) door de juiste ketting en het vervangen van de gebroken fietsstandaard (zie hieronder).

2014-02-18: De fiets vandaag voor zijn eerste servicebeurt naar Zoevers gebracht. De beurt zou een half uurtje duren maar nu twee dagen later staat de fiets nog steeds in Lent. Bij het afstellen van de achterrem kwam Zoevers er achter dat het ontluchten van de remleiding meer tijd zou gaan kosten. Maar om daar nu twee dagen over te doen? Ik heb wel een leen e-bike meegekregen maar dat rijdt toch anders dan mijn Cannondale.
Vandaag (2014-02-21) door Zoevers gebeld dat niet de ontluchting het probleem is maar dat de remcylinder defect is. Nieuwe remcylinder staat in backorder en dat gaat nog wel even duren. Nog geen 600 km op de teller en amper 2 maanden na het vorige defect (zie hieronder), ik ga het vertrouwen in het merk Cannondale zachtjesaan verliezen.
2014-02-27 Inmiddels een week later ben ik vandaag door Zoevers gebeld dat Cannondale nogal de tijd neemt om het remonderdeel af te sturen. Hopelijk gaat Cannondale zijn klanten nu eens serieus nemen en het defecte onderdeel snel opsturen. Mijn fiets van bijna 3000 euro heeft in zijn eerste drie maanden inmiddels ruim vier weken bij de fietsenmaker gestaan.
2014-02-27: Sinds vanmiddag heb ik de fiets weer terug. Direct na het thuisbezorgen blijkt de standaard afgebroken te zijn. Het onderste zwart plastic gedeelte is gewoon weg…. Wordt vervolgd.

2013-12-19: Na amper 3 weken, nog een 10 ritten en amper 200 kilometer staat de Cannondale alweer defect bij Zoevers in Lent. Halfverwege de heenrit begon de ketting vanmorgen door te slippen. Bij iedere 2 slagen van de trapas lijkt het er op dat de ketting over het tandwiel doorschiet. Zeer slechte beurt voor een fiets van bijna 3000 euro. Ivm de feestdagen wordt er pas begin januari naar de fiets gekeken. Wat een teleurstelling.
2014-01-02: Probleem is vandaag opgelost door de fietsketting te vervangen. Twee schakels van de ketting waren vastgeslagen waardoor deze niet meer rond het tandwiel wilde buigen.

Documentatie / Folders

Download “Cannondale E Series catalogus 2013” Cannondale_E-Series_catalogus_2013.pdf – 478 keer gedownload – 10 MB

Download “Handleiding Cannondale E-Series 2012/2013” handleiding-2012-cannondale-e-series.pdf – 479 keer gedownload – 7 MB

Download “Bosch Battery Pack model 2012/2013” 2012_Bosch_Battery_Pack.pdf – 394 keer gedownload – 4 MB