Ebretti 518 actieradius test 17 augustus 2013

Aanleiding

Afgelopen week heeft Ebretti Nederland voor de derde maal de accu’s van mijn Ebretti 518 vervangen. Deze huidige set is een tijdelijke set daar Ebretti Nederland deze accu’s eind September gaat vervangen door een nieuw merk/type accu’s. Ik weet niet of deze 4e set nieuwe of gebruikte accu’s zijn en ook het type is nog niet bekend (dat hoop ik te horen als deze accu’s in September worden omgewisseld) maar dat maakt voor deze actieradius test voorlopig niet uit.

Zie deze pagina voor de actieradius test van 13 juli 2013 met de oude accu’s, of deze pagina voor het hoofdartikel.

Gegevens

model: Ebretti 518
type accu: …. ????
aanschaf Ebretti: 22 oktober 2011
huidige kilometerstand: 4903 km / 17 augustus 2013
vervanging accu’s: (plaatsing 2e set) 8 december 2011
vervanging accu’s: (plaatsing 3e set) 3 oktober 2012
vervanging accu’s: (plaatsing 4e set) 12 augustus 2013
datum test: 17 augustus 2013
leeftijd accu’s (4e set): 1 week
aantal x opgeladen: 1
aantal x mee gereden: 1
totaal gereden afstand (voor aanvang test): 14.3 km
laadgewicht/belasting: 94 kg
bandenspanning voor/achter: 3 bar / 3 bar

* De Ebretti staat thuis in de garage continue aan de acculader, bij mijn werkgever staat de Ebretti overdekt maar niet aan een acculader.

Test

Om de status van de accu’s te contoleren heb ik deze middag (17 augustus 2013) mijn Ebretti 518 getest door de vol opgeladen accu’s (laadtijd 20 uur) geheel leeg te rijden. Hiervoor heb ik eerst de gebruikelijke rit vanaf mijn woning naar mijn werk gemaakt (voor de rit naar huis heb ik een alternatieve route genomen). Daarna heb ik in de buurt diverse rondjes gereden totdat optrekken en wegrijden met de Ebretti niet meer mogelijk was. Voor het registreren van de gereden afstand gebruik ik zowel de kilometerteller op de Ebretti als mijn Garmin Oregon 450 GPS (GPS heeft de gehele rit geregistreerd, zie ook de kaart onderaan). Het verschil met een normale werkdag is dat de Ebretti bij aankomst op mijn werk normaal gemiddeld 10 uur stil staat alvorens aan de terugrit te beginnen.

De gereden afstand was volgens de kilometerteller 30.1 km en volgens mijn GPS 29.9 km, een verwaarloosbaar verschil. De kilometerstand bij vertrek was 4918.0 km en bij aankomst thuis 4948.1. Ondanks dat ik nu 30.1 km had gereden geeft de accuspanningsmeter bij optrekken nog steeds 3 streepjes aan.

Na thuiskomst heb ik diverse rondjes in de buurt gereden tot het rode lampje begon te knipperen (kilometerstand 4968.0). De totaal gereden afstand die middag was inmiddels opgelopen tot 50.0 kilometer. Vanaf dit punt ben ik voorzichtig huiswaart gekeerd maar al na 2.8 km sloeg de moter af (de stroomtoevoer wordt dan automatisch verbroken), de totale afstand was opgelopen tot 52.8 km.

Door hierna stapvoets te rijden kon ik nog net de 300 meter naar huis rijden. De totale afstand is nu opgelopen tot 53.1 kilometer (kilometerstand 4971.1).

Conclusie

Deze (waarschijnlijk nieuwe) accu’s heeft de Ebretti een actieradius van 50.0 kilometer. Door hierna rustiger weg te rijden loopt de actieradius op tot 52.8 kilometer. Na 52.8 kilometer kan je nog slechts enkele meters stapvoets rijden.

actieradius: 50.0 kilometer

Verantwoording

Deze test is een momentopname en zal niet voldoen aan enig criteria welke aan een officiele test worden verbonden. Niettemin geeft deze test mij een indicatie van de huidige actieradius van mijn Ebretti 518. Ik zal deze test de komende maanden herhalen en zo proberen om het verloop van de accuprestaties in beeld te brengen.

Route

Hieronder zie je de gereden route (originele begin en eindpunt zijn om privacyredenen aangepast).

[map style=”width: 725px; height:500px; margin:0px 0px 00px 0px; border: 1px solid black;” maptype=”OSM” elevation=”yes” gpx=”/wp-content/uploads/ebretti518/20130817_Test.gpx”]

Weer

Omdat het weer (temperatuur, windkracht) een rol spelen in de maximale actieradius vind je hieronder het weerbeeld van 17 augustus 2013 (bron www.knmi.nl):

Vandaag en morgen
Toenemende bewolking en enkele buien. Van het westen uit wordt de bewolking dikker en in het westen en noorden valt soms regen. In het binnenland komen eerst nog enkele buien voor, maar in het zuidoosten is het eerst nog droog met opklaringen. De westelijke wind is zwak tot matig. In de loop van de avond draait de wind overal weer naar het zuidwesten.

Ebretti 518 actieradius test 13 juli 2013

Aanleiding

Afgelopen week (9 juli 2013) gaf de stroommeter (accu capaciteitsmeter is volgens mij de juiste benaming) bij thuiskomst spontaan twee streepjes minder aan. Kwam ik de afgelopen 9 maanden steeds met 3 volle streepjes thuis, vanaf dinsdag gaf de stroommeter nog maar 1 streepje aan. Gezien mijn eerdere ervaring met de Ebretti accu’s (3e accuset in 18 maanden tijd) gingen bij mij de alarmbellen rinkelen. De accu’s zouden toch niet weer kapot zijn? Gelukkig heb ik van mijn huidige accuset alle informatie per rit nauwkeurig bijgehouden (zie het hoofdartikel voor deze gegevens).

Gegevens

model: Ebretti 518
type accu: Silicium loodaccu 4 x 12V/33Ah
aanschaf Ebretti: 22 oktober 2011
huidige kilometerstand: 4835 km / 13 juli 2013
vervanging accu’s: (plaatsing 2e set) 8 december 2011
vervanging accu’s: (plaatsing 3e set) 3 oktober 2012
datum test: 13 juli 2012
leeftijd accu’s (3e set): 9 maanden
aantal x opgeladen: 88
aantal x mee gereden: 88
totaal gereden afstand (voor aanvang test): 1936 km
laadgewicht/belasting: 94 kg

* De Ebretti staat thuis in de garage continue aan de acculader, bij mijn werkgever staat de Ebretti overdekt maar niet aan een acculader.

Test

Om de status van de accu’s te contoleren heb ik deze middag (13 juli 2013) mijn Ebretti 518 getest door de vol opgeladen accu’s (laadtijd 20 uur) geheel leeg te rijden. Hiervoor heb ik eerst de gebruikelijke rit vanaf mijn woning naar mijn werk gemaakt (en natuurlijk weer terug naar huis). Daarna heb ik in de buurt diverse rondjes gereden totdat optrekken en wegrijden met de Ebretti niet meer mogelijk was. Voor het registreren van de gereden afstand gebruik ik zowel de kilometerteller op de Ebretti als mijn Garmin Oregon 450 GPS (GPS heeft de gehele rit geregistreerd, zie ook de kaart onderaan). Het verschil met een normale werkdag is dat de Ebretti bij aankomst op mijn werk normaal gemiddeld 10 uur stil staat alvorens aan de terugrit te beginnen.

Ook vandaag gaf de stroommeter bij thuiskomst weer 1 streepje aan. De gereden afstand was volgens de kilometerteller 21.9 km en volgens mijn GPS 21.8 km. De kilometerstand bij vertrek was 4835.2 km en bij aankomst thuis 4857.1 km.

Na thuiskomst heb ik diverse rondjes in de buurt gereden totdat de Ebretti bij optrekken afsloeg (de stroomtoevoer wordt dan automatisch verbroken) en het rode lampje begon te knipperen (kilometerstand 4864.4). De totaal gereden afstand die middag was inmiddels opgelopen tot 29.2 kilometer. Vanaf dit punt was “normaal” optrekken niet meer mogelijk en daalde de snelheid tot 25 km/uur.

Door hierna steeds zeer rustig op te trekken kon ik nog 8.8 kilometer verder rijden. De totale afstand is nu opgelopen tot 38 kilometer (kilometerstand 4873.2). Vanaf dit punt was alleen nog stapvoets rijden mogelijk.

Conclusie

Met mijn 9 maanden oude Silicium loodaccu’s (4 x 12V/33Ah) heeft de Ebretti een actieradius van 29.2 kilometer. Door hierna rustiger weg te rijden loopt de actieradius op tot 38 kilometer. Na 38 kilometer kan alleen nog stapvoets gereden worden.

actieradius: 29.2 kilometer

Verantwoording

Deze test is een momentopname en zal niet voldoen aan enig criteria welke aan een officiele test worden verbonden. Niettemin geeft deze test mij een indicatie van de huidige actieradius van mijn Ebretti 518. Ik zal deze test de komende maanden herhalen en zo proberen om het verloop van de accuprestaties in beeld te brengen.

Route

Hieronder zie je de gereden route (originele begin en eindpunt zijn om privacyredenen aangepast).

[map style=”width: 725px; height:500px; margin:0px 0px 00px 0px; border: 1px solid black;” maptype=”OSM” elevation=”yes” gpx=”/wp-content/uploads/ebretti518/20130713_Test.gpx”]
 

Weer

Omdat het weer (temperatuur, windkracht) een rol spelen in de maximale actieradius vind je hieronder het weerbeeld van 13 juli 2013 (bron www.knmi.nl):

Vandaag en morgen
Brede opklaringen, in het noorden meer bewolking. Er zijn brede opklaringen. In het noordelijk kustgebied blijven de wolkenvelden hardnekkig aanwezig. Het blijft overal droog. De temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden, in het noordelijk kustgebied blijft het met een graad of 17 beduidend frisser. De noordelijke wind is zwak tot matig, kracht 3 of minder.

Ebretti 518

Faillissement: Ebretti Europa is op 4 oktober 2013 door de rechtbank failliet verklaard. Erg vervelend want daar gaat mijn garantie vanuit Ebretti Nederland. Gezien de gemiddelde levensduur van de Ebretti accu’s bij dagelijks gebruik (+/- 10 maanden per accuset) voor mij reden om de Ebretti eind November 2013 in te ruilen voor een Cannondale Mavaro E-series fiets. Helaas wel een afschrijving van euro 2000 over 2 jaar.

Update: 23 November 2013 afscheid genomen van mijn Ebretti 518. Kilometerstand: 5928 km. Binnenkort zal ik een pagina starten over mijn Cannondale Mavaro E-series.

Na bijna één jaar op mijn Ebretti 518 gereden te hebben ga ik op deze pagina’s mijn ervaring met deze elektrische snorscooter opschrijven. Ik gebruik de Ebretti 518 vier dagen per week voor mijn woon-werkverkeer, in totaal 23 km per dag, ik ben erg tevreden over de rijeigenschappen (stil, schoon) en daarbij ziet de Ebretti 518 er nog mooi uit ook. Toch is er ook een puntje van kritiek, namelijk de actieradius, deze is met mijn exemplaar beduidend minder dan de beloofde afstanden in de folders, zelfs rekening houdend met het “sterretje” achter de kilometeropgave.

update: Sinds 9 juli 2013 kom ik opeens thuis met 2 streepjes minder op de stroommeter. Vreemd, had ik de afgelopen maanden steeds 3 volle streepjes bij thuiskomst na een rit van 22 kilometer, sinds dinsdag 9 juli is dit nog maar 1 vol streepje. Tijd voor een actieradius test. Zie deze pagina voor het testresultaat.

Inmiddels (17 augustus 2013) zijn de accu’s weer vervangen en heb ik nogmaals de actieradius getest. Zie deze pagina voor het testresultaat.

De aanschaf van mijn Ebretti 518

Na jaren de auto voor het woon-werk verkeer gebruikt te hebben ben ik in het voorjaar van 2010 op de fiets gestapt. De 11 kilometer enkele reis naar mijn werk is prima te doen maar na een jaar begon ik toch op te zien tegen de Sacharovbrug welke ik twee keer per dag mocht overbruggen.

Begin 2011 kreeg ik de gedachte om de fiets in te ruilen voor een snorfiets. Op de weg verschenen steeds meer van die retro-scooters en dat had wel wat. Prijstechnisch was zo’n snorscooter ook geen dure uitgave, voor iets meer dan 1000 euro werden ze al aangeboden. Na wat onderzoek op internet was de teleurstelling echter groot. Het ging om goedkope chinese import, niet echt duurzaam en betrouwbaar.

Daarna kreeg ik het idee om de fiets te vervangen door een elektrisch exemplaar en zodoende kwam ik uit bij de elektrische scooter. Via internet kwam ik uit bij Zoevers in Lent bij Nijmegen. Via de website een afspraak gemaakt en half juli stond ik op de stoep voor een proefrit. Het was de eerste keer dat ik op een scooter mocht rijden, maar wat een genot en wat is die elektrische scooter heerlijk stil. Na drie merken geprobeerd te hebben kwam ik toch al gauw uit op de Ebretti 518. Dit was gewoon het mooiste model en gezien mijn lengte (1.96 meter) ook het model wat hierbij voldoende ruimte gaf. In Augustus 2011 heb ik op de Ebretti een tweede proefrit gemaakt en daarna kon de bestelling geplaatst worden.

Onderstaand model (inclusief tweekleurig zadel) had ik prominent op de Ebretti website zien staan en deze zou het moeten worden. De bestelling werd door Zoevers doorgegeven aan Ebretti Nederland.

Helaas, twee dagen later belde Stan (Zoevers) dat Ebretti Nederland het zadel niet kon leveren. Ik weet nog dat ik zeer verbaasd was en antwoorde dat het zadel gewoon op een foto in de folder van Ebretti stond. Ik besloot zelf maar met Ebretti te bellen. De telefoon werd opgenomen door een aardige maar standvastige dame. Welk argument ik ook gebruikte, “staat op jullie website”, “er wordt een model getoond wat niet leverbaar is”, “kan ik dan het model zadel van het rode model in de brochure krijgen (zie brochure’s onderaan deze pagina)”, “ik voel me toch een beetje misleid”, er was maar één antwoord van deze dame mogelijk, “alle modellen in de brochure en op de website zijn speciaal voor de brochure en website vervaardigd en niet als zodanig leverbaar”.

Ahum… het zou wat zijn als een bekende aanbieder van betaalbare meubelen (van Zweedse oorsprong) zijn producten in de gids in alle kleuren behalve die van de foto uit de gids zou kunnen leveren. Mijn argument wat dan het nut van zo’n brochure is kon echter ook op weinig sympathie van deze dame rekenen. Ik kon een zadel kiezen van de achterkant van de brochure en anders maar geen zadel. Mijn eerste ervaring met de klantenservice van Ebretti was er nu niet één om een warm gevoel aan over te houden.

Een week later terug naar Zoevers (in tegenstelling tot Ebretti wel geweldige service) om een ander zadel (een saaier zadel maar nu wel één die Ebretti (hopelijk) zou kunnen leveren) uit te zoeken. Bij binnenkomst had Stan gelijk goed nieuws, de provincie Gelderland gaat waarschijnlijk een subsidie uitgeven voor de aanschaf van een elektrische (snor)scooter. Echter dit was nog niet formeel maar hij adviseerde wel om nog even met de aflevering te wachten (we praten hier over een subsidie tot maximaal 1000 euro). De bestelling voor de Ebretti 518 is eind augustus geplaatst en half oktober kwam het verlossende woord dat de subsidie doorging. Zoevers plaatste vervolgens de bestelling bij Ebretti en iets meer dan een week later (oktober 2011) mocht ik mij de gelukkige eigenaar van een Ebretti 518 noemen.

Het rijden op de Ebretti 518

De eerstvolgende werkdag gelijk op mijn nieuwe Ebretti gestapt om naar het werk te gaan. Op de terugweg enthousiast een extra ronde gemaakt om mijn nieuwe aanwinst goed uit te proberen. Na ongeveer 30 kilometer (en gelukkig bijna weer thuis) ging echter het lampje branden als waarschuwing dat de accu bijna leeg was. De laatste 2 km stapvoets gereden en zo toch thuis kunnen komen. Oeps, dat was een tegenvaller, sprak de brochure niet over een actieradius van 50-70 km*? Dan zou ik toch zeker 40 km moeten kunnen afleggen, Zoevers gaf bij aanschaf zelfs aan dat 50 km geen probleem mocht zijn.

Los van de actieradius echter alleen maar lof over mijn Ebretti. Met een snelheid van 34 km/uur zoefde ik op en neer. De claxon met zijn harde “TOETTTT” vond ik wel wat te agressief (als fietser schrik je behoorlijk als er zo’n stille snorscooter direct achter je onverwacht zoveel kabaal maakt) zodoende heb ik de eerste week gelijk een chinese fietsbel op het stuur gemonteerd. Nu kan ik fietsers tenminste netjes waarschuwen als ze met twee of drie naast elkaar fietsen.

Daarnaast moet je je rijstijl gewoon en beetje aanpassen. Als ik fietsers moet inhalen dan minder ik eerst vaart om er vervolgens rustig, met een ruime boog omheen te rijden. Die paar seconden tijdverlies maken echt niets uit en je voorkomt dat fietsers een schrikreactie tonen.

De tegenvallers met mijn Ebretti 518

De pret mocht echter maar kort duren, na een week of 3 ging de actieradius dramatisch achteruit. De laatste dagen kon ik nog amper thuiskomen. Ongeveer een kilometer voor mijn huis ging het rode lampje aan om te waarschuwen dat de accu bijna leeg was. Daarnaast vertoonde de acculader vreemd gedrag, in plaats van een rustig knipperend of constant brandend groen lampje (volle accu) knipperde het lampje zeer snel achter elkaar.

Na overleg met Zoevers is de snorscooter thuis opgehaald (wederom prima service) en heeft deze een week bij Zoevers gestaan. Helaas heeft Zoevers geen leenexemplaar dus dat werd weer fietsen. Na een week kreeg ik bericht van Zoevers dat mijn Ebretti 518 terug naar de fabrikant zou worden gestuurd. Dit duurde nog eens 14 dagen en na drie weken kwam mijn Ebretti weer thuis. Er was een nieuw type controller ingebouwd, de accu’s waren vervangen en ik kreeg een nieuwe acculader. Blijkbaar had de acculader de accu’s om zeep geholpen.

De eerstvolgende werkdag kon ik weer vrolijk met mijn Ebretti naar het werk. Door de nieuwe controller trok de Ebretti minder aggresief op wat een goede verbetering was. Je had nu meer controlle over het wegrijden. Maar er was door Ebretti nog meer gedaan. Haalde mijn snorscooter voorheen nog een snelheid van 34 km/uur, met de nieuwe controller haalde ik nog maar 28 km/uur. Dat lijkt weinig uit te maken en is nog steeds harder dan de toegestane 25 km/uur maar het inhalen van fietsers wordt nu wel een stuk lastiger. Voordat je goed en wel naast de fietser rijdt heb je kans dat er alweer een tegenligger aankomt en je weer terug moet zakken achter diezelfde fietser. Maar goed, de actieradius was weer als vanouds, ik heb de uiterste actieradius toen niet getest maar ik kon weer zonder rood lampje (wat met de nieuwe controller zou gaan knipperen als de accu bijna leeg was) thuiskomen.

De snelheid was nu echter wel zodanig dat ik mijn Ebretti 518 het predicaat langzaamste snorfiets op de weg mag geven. Iedere ander merk elektrische snorscooter (en ik zie er steeds meer rijden) haalt mij met gemak in. Ik wordt nu zelfs regelmatig ingehaald door fietsers.

Tot eind mei (2012) bleef de accu stabiel en zoefde ik met gemak vanuit Arnhem naar mijn werk in Velp en weer terug. Echter eind mei begon het rode lampje af en toe weer te knipperen ten teken dat de accu bijna leeg was. Na overleg met Zoevers is de Ebretti half juli teruggebacht en aldaar uitvoerig getest. De accu’s zouden geen probleem mogen zijn. Zoevers heeft op advies van Ebretti een aanpassing aan de controller gedaan (zou iets te maken hebben met mijn (gemiddeld) gewicht als volwassen man) waardoor het lampje voortaan pas later zou gaan knipperen.

Helaas, de weken daarna daalde de actieradius bijna per week. Kwam ik voor eind augustus (2012) nog wel eens zonder knipperend rood lampje thuis, in september brande het rode lampje dagelijks. Afgelopen week stopte de snorscooter zelfs midden op een druk kruispunt omdat de accu-spanning te laag was geworden. Levensgevaarlijk! Half september de acculader wezen omruilen voor een nieuw exemplaar maar ook dat mocht geen verbetering opleveren. Inmiddels heeft mijn Ebretti van bijna 1 jaar oud nog een actieradius van 20 kilometer, daarna gaat het rode lampje knipperen. Tussen de 22 en 25 kilometer is het helemaal gedaan met de accu’s. Ik heb nu dus een langzamer rijdende Ebretti met de zelfde accuproblemen als 10 maanden geleden.

Eind september (2012) komt Zoevers de snorscooter ophalen en mag deze weer terug naar Ebretti Nederland. Ik ben zeer benieuwd wat ze er aan gaan doen. Dit keer krijg ik gelukkig wel een leenscooter vanuit Ebretti zodat ik de fiets in de garage kan laten staan.

Ondertussen heb ik op de Ebretti website de Ebretti Actieradius tool ontdekt. Opvallend is het dat deze tool een andere accu als beste keus aangeeft als dan het advies van Zoevers in 2011. Desondanks geeft deze tool toch aan dat mijn 33AH Silicium loodaccu accu na zijn rit nog voor ongeveer 1/3 vol zou moeten zitten.

Verder valt op dat de disclaimer ivm de maximaal af te leggen afstand steeds langer lijkt te worden. Was deze disclaimer in de folder van 2011 nog als volgt:

* de actieradius kan beïnvloed worden door onder andere de rijstijl, hoge of lage temperaturen, bandenspannig en gewicht van de berijder.

op de website van Ebritte lees ik krap een jaar later al:

LET OP!
De werkelijke autonomie van jouw Ebretti (het aantal kilometers dat met een volledig geladen accupakket afgelegd kan worden) hangt af van verschillende factoren. Daarom is op actieradius geen garantie te geven. Het gewicht van de berijder en eventuele passagier, bagage, de weersomstandigheden (wind en temperatuur), de staat van onderhoud (lage bandenspanning, en verminderde conditie van het accupakket) zijn van invloed op de actieradius. Daarnaast spelen je rijstijl, de aard van het terrein en het gebruik van de Economic / Dynamic knop een belangrijke rol.

Het lijkt er op alsof er meer Ebretti 518 rijders de beloofde actieradius niet blijken te halen…..?

Alweer nieuwe accu’s

25 september 2012 is Zoevers mijn snorscooter wezen ophalen en op 26 september is de door Ebretti beschikbaar gestelde leenscooter afgeleverd. De lener doet zijn werk prima, ik kom iedere dag met nog 3 streepjes energie weer thuis,

Op 3 oktober 2012 werd mijn eigen snorscooter weer teruggebracht. Volgens Zoevers is mijn snorscooter wederom voorzien van nieuwe accu’s (dat is, inclusief de accu’s bij aanschaf, nu het 3e accupack in nog geen jaar tijd). Ook is er nog wat aan de controller afgesteld. Mijn Ebretti presteerd nu in ieder geval weer zoals het hoort, net als bij de lener kom ik netjes met nog 3 streepjes energie thuis (0 = leeg, 4 is maximaal).

Nogmaals “alweer nieuwe accu’s”….

Begin juli neemt de actieradius van mijn Ebretti weer behoorlijk af (zie deze pagina voor uitgebreide info en mijn actieradius test”). Tijd om contact op te nemen met Zoevers.

Op 14 Augustus 2013 zijn de accu’s van mijn Ebretti opnieuw vervangen door Ebretti Nederland. Ik weet niet of er ditmaal nieuwe accu’s geplaatst zijn (of gebruikte) maar eind September krijgt Ebretti Nederland een nieuw merk/type accu’s binnen en dan wordt deze tijdelijke accuset kosteloos vervangen met dit nieuwe merk/type (zie deze pagina voor een nieuwe actieradius test”).

Ik ga het verbruik vanaf eind 2011 wekelijks nauwkeurig in de gaten houden….. eens zien hoe lang deze accu’s het uithouden. Onderstaande tabel geeft aan met hoeveel volle streepjes (tijdens optrekken) ik thuis ben gekomen (0 = leeg, 4 is maximaal).

resultaat capaciteitsmeter accuset van 14 augustus 2013 (0 = leeg, 4 is maximaal):
week 46
week 45 3 3 2.5 3
week 44 3 3 3
week 43 3 3 3 3
week 42
week 41 3 3 3 3
week 40 3 3
week 39 3 3 3 3
week 38 3 3 3 3
week 37 3 3 3 3
week 36 3 3 3 3
week 35 3 3
week 34 3 3 3 3
week 33 3 3
resultaat capaciteitsmeter accuset van 3 oktober 2012 – 14 augustus 2013 (0 = leeg, 4 is maximaal):
week 32
week 31
week 30
week 29
week 28 2.5 1 1 1
week 27 3- 3 3
week 26 3 3 3 2.5
week 25 3 3 3 3
week 24 3 3 3 3
week 23 3 3 3 3
week 22 3 3 3 3
week 21 3 3
week 20 3 3 3 3
week 19 3 3
week 18
week 17 3 3 3 3
week 16 3 3 3 3
week 15 3 3 3 3
week 14 3 3
week 13
week 12 3
week 11
week 10 3
week 9
week 8
week 7
week 6 3-
week 5 2.5 3- 3
week 4
week 3
week 2 3- 3
week 1
week 52
week 51 3 3- 3
week 50
week 49 3-
week 48 3 3 3- 3-
week 47 3 3 3 3
week 46 3 3 3 3
week 45 3 3 3 3
week 44 3 3 3 3
week 43 3 3 3 3
week 42
week 41 3 3
week 40 3 3
resultaat capaciteitsmeter accuset van 8 december 2011 – 3 oktober 2012 (0 = leeg, 4 is maximaal):
week 38 0 0
week 37 1 0 0 0
week 36 1 0 0 1
week 35 1 0 1 1

Andere probleempjes

30 juli 2013: ik heb mijn Ebretti vandaag naar Zoevers gebracht ivm zijn jaarlijkse servicebeurt. Tevens Stan op de hoogte gesteld van mijn vermoedens met de accu’s. Op vrijdag 2 augustus bericht van Stan ontvangen dat hij mijn snorscooter terug naar Ebretti Nederland heeft gezonden zodat zij zelf kunnen gaan uitzoeken waar de actieradiusproblemen / accuproblemen steeds door ontstaan. Wordt vervolgd……

9 juli 2013: het lijkt er op dat ook deze accu’s weer kapot zijn. Kwam ik afgelopen weken nog met 3 volle streepjes thuis, vanaf dinsag 9 juli geeft de meter nog maar 1 vol streepje aan. Mocht dit inderdaad zo zijn (30 juli gaat de Ebretti terug naar de dealer voor zijn jaarlijkse beurt) was de levensduur van deze accuset 88 ritten (88x opladen). Heb ik er 41 weken (iets meer dan 9 maanden) mee gedaan en ongeveer 2000 km op kunnen rijden. De afschrijving voor de accu’s wordt dan 18 cent de kilometer!. Mijn auto rijdt dan goedkoper (brandstofprijs) als mijn Ebretti.

28 juni 2013: mijn anders zo stille Ebretti klinkt momenteel als een kleine stoommachine. De voorrem loopt hopeloos aan. Mag woendag weer naar de dealer….. Voordeel is wel dat mede weggebruikers je nu luid en duidelijk horen aankomen. Zelfde probleem net na oplevering in 2011 ook al eens meegemaakt.

Mijn Ebretti is inmiddels nagekeken en het probleem is opgelost door de remblokken voor te vervangen. Vandaag ook gezien dat de actieradius met de nieuwe accu’s (nu al weer zo’n 8 maanden oud) nog niet geweldig is. Hou ik met een rit woon-werkverkeer (22 km) nog 3 streepjes op de meter over, de rit naar Zoevers (met de terugrit er bij in totaal 30 km) gaf bij tuiskomst nog maar een half streepje energie. In 7 km tijd ga je van drie volle streepjes naar een half streepje.

6 november 2012: alle achterverlichting is uitgevallen (remlicht, licht, knipperlichten). Onder telefonische begeleiding van Zoevers links onder het achterspatbord gekeken (naast het achterwiel) en daar zat de witte connector los. Connector weer in elkaar gezet en alles werkt weer. Wel voor de zekerheid gelijk een tie-wrap rond de connector gebonden. Vreemd dat de connector geen eigen borging heeft.

7 september 2012: kopklamp onderweg weer losgetrilt (2e keer dit jaar). Thuis weer goed vastgezet en het probleem is voorlopig weer verholpen.

Documentatie / Folders

Download “Brochure Ebretti 518 (versie 1)”

Brochure_518_NL_2011.pdf – 2569 keer gedownload – 870,34 KB

Download “Brochure Ebretti 518 (versie 2)”

Brochure_518 NL.pdf – 3507 keer gedownload – 1,42 MB

Download “Gebruikershandleiding Ebretti 518”

Handleiding_Ebretti_518.pdf – 2698 keer gedownload – 587,31 KB

Download “Technische Specificaties Ebretti 518”

Techspecs_Ebretti_518-NL.pdf – 3532 keer gedownload – 210,60 KB

Download “ANWB Getest: 6 elektrische snorscooters (Kampioen april 2013)”

000-000_kamp5_special_scooters2.pdf – 3238 keer gedownload – 663,43 KB