Iedere route bevat adresinformatie met betrekking tot het start- en het eindpunt. Klik hiervoor in de kaart op het oranje markeringspictogram
. Ook als er onderweg bijzonderheden of bezienswaardigheden zijn worden deze middels een oranje markeringspictogram op de kaart aangegeven.
De 3e etappe van het Airbornepad bestaande uit de
hoofdroute welke via de oostzijde van Eindhoven loopt en deze alternatieve route welke grotendeels via de westzijde van Eindhoven loopt. Tijdens de hoofdroute had ik nogal wat last van hoogwater rondom het stroomgebied van de Dommel. Bij deze route had ik wederom last van gebieden en wandelpaden welke rondom Eindhoven geheel onder water staan, maar pas de laatste anderhalve kilometer werd dit zo erg dat ik een alternatief diende te zoeken.
Vanaf de watermolen in Eindhoven volgt deze etappe eerst een stukje de Dommel stroomopwaarts. Een pad over de smalle strook land tussen de Dommel en een naastgelegen water. De waterstand in dit naastgelegen water staat hoog. Het pad blijft niet overal droog maar het laagje water op het pad is zo weinig dat ik hier gemakkelijk doorheen kan lopen. Iets verderop is er al helemaal geen sprake meer van overlast. Het stuk langs het iets verderop de route gelegen afwateringskanaal en de naastgelegen drukke weg zijn erg stedelijk maar al snel wordt afgeslagen naar een smal pad tussen dit kanaal en de Gender. Een kort maar erg fraai stukje midden in de stad.
Bij de Beemdstaat is het even omlopen voordat je deze bij de verkeerslichten kunt oversteken. De route loopt vervolgens verder langs een wat sjofel bedrijventerreintje. Via woonwijken, groenstroken en een parkje wordt koers gezet richting Landgoed De Grote Beek. De bospaden aldaar hebben last van de vele neerslag en regelmatig moet ik een stukje door het hogergelegen bos lopen om een grote plas of modderpoel te ontwijken. Het smalle pad tussen volkstuincomplex De Waterkanters en het hoogspanningsstation staat ook grotendeels onder water maar omdat het hek rondom het hoogspanningsstation op een smal muurtje staat kan ik met behulp van dit muurtje toch droog de overkant bereiken.
Na het landgoed gaat de route weer verder door woonwijken, parken en groenstroken. In de parken staan grasvelden grotendeels onder water en waar anders kinderen op het gras spelen zwemmen nu de eenden rond. Na het oversteken van de A50 staat het water in de Visvijver zo hoog dat het pad langs de noordoever deels onder water staat. Via het achtergelegen hogere dijkje kan ik de route echter toch voortzetten.
Langs het Wilhelminakanaal volgt de route deels een ATB-pad. Door de hoge waterstand zijn er echter vandaag geen fietsers en een deel van het pad is ivm de waterstand tijdelijk gesloten voor fietsers. Halverwege deze ATB-route lijkt het pad een kleine lus af te snijden, ik kon dit echter niet controleren want het gebied buiten het pad stond geheel onder water. Mocht het pad aldaar toch anders lopen dan is deze momenteel geheel onder water verdwenen.
Aan de overzijde van het kanaal gaat de route eerst over een zanderig gebied met heide en vennen (Nieuwe Heide). Op de heenreis had ik al gezien dat het bos langs de Sonseweg erg nat was maar het gebied onder het Langven is prima te belopen. Echter ten noorden van het ven begon de nattigheid. Stonden eerst nog delen van paden onder water welke ik nog wel via een klein stukje door het bos kon omzeilen, iets verderop liep ik geheel vast. De diverse alternatieven die ik aldaar zocht liepen allemaal stuk op het volledig ondergelopen gebied. De enige oplossing hier was terugkeren richting het Langven om via de Boslaan het natte gebied te passeren. De route werd hierdoor (alternatieven zoeken, teruglopen, omlopen) bijna 4 kilometer langer.
Etappe 4 van het Airebornpad loopt vanaf Son en Breugel eerst door ditzelfde bosgebied richting het Museum. Omdat het gebied volledig onder water staat wacht ik een paar weken alvorens met deze etappe te starten. Hopelijk zijn tegen die tijd de paden in het gebied weer begaanbaar.
(1 beoordelingen, gemiddeld: 4,00 uit 5)
Laden...
De bus vanaf bushalte Museum Bevrijde Vleugels rijdt niet in het weekend. Dit jaar (2024) rijdt de bus ivm werkzaamheden aan de Sonseweg op werkdagen pas weer vanaf medio augustus. Voor deze etappe was ik dus wederom afhankelijk van de auto en de fiets. Vanaf de parkeerplaats bij het museum ben ik naar treinstation Best gefietst. Het fietspad langs de Sonseweg stond op een paar wat lager gelegen stukken geheel onder water maar met de fiets was hier zonder problemen doorheen te rijden. Vanaf station Best vervolgens eerst naar station Eindhoven en vanaf daar de bus naar bushalte Bayeuxlaan vlakbij het startpunt.
download de track van deze wandeling als GPX bestand:
Ondervindt u een probleem met het downloaden van deze route? Wij ontvangen graag een melding van u.Controlewaarden integriteit gpx bestand:MD5: 7413ad5708b69e6cb673bccafe129f0eSHA1: d17a94df15f792fcc924a476b9d8f6b2d46dd3dfSHA256:4e7618c37fec23cb7dffafbe10615642139e4d868b8b77d0a29c0227c6a9e8d8
* noot: lange SHA controlewaarden kunnen op een smal scherm incompleet worden weergegeven.
Fotoverslag van deze wandeling:
Etappe overzicht:
Belgie:
etappe 1: Lommel (B) - Valkenswaard - 22.6 km
Nederland:
etappe 2: Valkenswaard - Waalre - 22.3 km
etappe 3a: Waalre - Son en Breugel - 20.7 km
etappe 3b: Eindhoven – Best - 23.6 km
etappe 4: Son en Breugel – Sint Oedenrode - 18.1 km
etappe 5: Sint Oedenrode - Veghel - 14.4 km
etappe 6: Veghel - Zeeland - 20.1 km
etappe 7: niet beschikbaar
etappe 8: niet beschikbaar
etappe 9: niet beschikbaar
etappe 10: niet beschikbaar
etappe 11: niet beschikbaar
etappe 12a: niet beschikbaar
etappe 12b: niet beschikbaar
Overzichtskaart:
Airbornepad
Het als download aangeboden GPX en KML bestand is met de grootste zorg samengesteld. Echter zowel de gelopen routes als het landschap kunnen aan veranderingen onderhevig zijn. Voor alle op deze website getoonde en te downloaden GPX en KML bestanden geldt dan ook dat iedere route een momentopname betreft (deze route is gelopen in 2024). Ik kan niet garanderen dat de getoonde route nog steeds overeenkomt met de actuele situatie in het terrein.
Disclaimer:
De op deze website aangeboden GPX en KML bestanden zijn uitdrukkelijk voor persoonlijk gebruik. Mijn GPX of KML bestanden verspreiden via een andere website of het direct linken (download) naar een GPX of KML bestand op deze website is niet toegestaan. De aangeboden GPX en de daarvan afgeleide KML bestanden zijn altijd eigen nabewerkte logs (Garmin Oregon 450 / Garmin Oregon 700) veelal gelopen aan de hand van tracks, beschrijvingen en/of plattegronden van derden. Zie de pagina gebruiksvoorwaarden en de pagina privacyverklaring voor aanvullende informatie.